Δευτέρα, 21 Νοεμβρίου 2011

Συμπληρώματα Διατροφής: Τα χρειάζομαι;


Τα τελευταία χρόνια γίνεται συχνά λόγος για τα συμπληρώματα διατροφής. Οι εταιρίες παράγουν ποικιλία συμπληρωμάτων, είτε με ποικιλία βιταμινών, μέταλλων και ιχνοστοιχείων είτε με μόνο ένα στοιχείο και προσπαθούν με διάφορους τρόπους να πείσουν πως όλοι τα χρειαζόμαστε για να είμαστε υγιείς, για να διώξουμε το κρυολόγημα, για να είμαστε πιο γόνιμοι, να αναπτύξουμε μυική μάζα κτλ κτλ.

Από την άλλη, οι πλειοψηφία των διαιτολόγων και των γιατρών εναντιόνεται στην χρήση συμπληρωμάτων, καθώς επικρατεί η άποψη ότι κάποιος που καταναλώνει μία ισορροπημένη και πλήρη διατροφή είναι μάλλον απίθανο να έχει έλλειψη σε κάποιο από τα θρεπτικά συστατικά αυτά, εκτός φυσικά από κλινικές περιπτώσεις. Η χρήση συμπληρωμάων άλλωστε έχει φανεί ότι δεν σχετίζεται με πρόληψη ασθενειών.

Υπάρχει φυσικά και το θέμα της ασφάλειας. Υπερβολικές δόσεις κάποιων βιταμινών μπορεί να προκαλέσουν τοξικότητα, π.χ. υπερβολικές δόσεις βιταμίνης Α ηπατική και οστική βλάβη, αλωπεκία, διπλωπία, εμετούς και πονοκεφάλους. Ακόμα η πρόσληψη μεγάλων ποσοτήτων από κάποιο συστατικό μπορεί να επηρεάσει την απορρόφηση άλλων συστατικών όπως συμβαίνει στην περίπτωση του ασβεστίου που μπορεί να επηρεάσει την απορρόφηση του σιδήρου.

Ποιες ομάδες χρειάζονται πραγματικά συμπληρώματα;
-       
  • Όσοι δεν καταναλώνουν αρκετές μερίδες φρούτων και λαχανικών ημερησίως και γενικά έχουν μία δίαιτα φτωχή και χωρίς ποικιλία.
  • Άτομα που ακολουθούν δίαιτες πολύ χαμηλές σε ενέργεια, πράγμα που φυσικά δεν συστίνεται, και μπορεί να μην προσλαμβάνουν τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά.
  • Οι μετεμηνοπαυσιακές γυναίκες, λόγω του κινδύνου για οστεοπόρωση, χρειάζονται περισσότερο ασβέστιο και βιταμίνη D και πολλές φορές οι αλλαγές στη διατροφή δεν επαρκούν.
  • Γυναίκες που είναι έγκυες ή προετοιμάζονται να μείνουν εγκυες ενδέχεται να χρειάζονται συμπλήρωμα ασβεστίου, φυλλικού οξέος και σιδήρου, πάντα μετά από διάγνωση γιατρού.
  • Οι αποκλειστικά χορτοφάγοι χρειάζονται συμπλήρωμα βιταμίνης Β12.
  • Οι καπνιστές και αυτοί που καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες αλκοόλ ενδέχεται να έχουν μεγαλύτερες απαιτήσεις σε θρεπτικά συστατικά. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι η χρήση συμπληρωμάτ ων μπορεί να αντιστρέψει τις καταστροφικές συνήθειες που έχουν αυτές οι συνήθειες.
  • Κλινικές περιπτώσεις, όπως περιστατικά δυσαπορρόφησης και σιδηροπενικής αναιμίας.

Εξαίρεση αποτελούν τα ω-3 λιπαρά οξέα, τα συμπληρώματα των οποίων έχει φανεί από έρευνες ότι σχετίζονται με πρόληψη των καρδιαγγειακών και η πρόσληψή τους από τη δίαιτα είναι αρκετά δύσκολη.

Συμπερασματικά, αν τρώει κάποιος μία ισορροπημένη διατροφή με ποικιλία τροφίμων, φρούτα και λαχανικά είναι μάλλον απίθανο να χρειάζεται κάποιο συμπλήρωμα. Μην παρασύρεστε από διαφημιστικά τρικ και ισχυρισμούς των εταιριών παραγωγής τους, το μυστικό για καλή υγεία δεν υπάρχει σε κανένα κουτάκι με χάπια.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Huang HY, Caballero B, Chang S, Alberg A, Semba R, Schneyer C, Wilson RF, Cheng TY, Prokopowicz G, Barnes GJ 2nd, Vassy J, Bass EB. "Multivitamin/Mineral supplements and prevention of chronic disease." Evid Rep Technol Assess (Full Rep). 2006 May;(139):1-117.
American Heart Association. "Fish and Omega-3 Fatty Acids.".
Craig WJ. Nutrition concerns and health effects of vegetarian diets. Nutr Clin Pract. 2010 Dec;25(6):613-20.
Wolff TWitkop CTMiller TSyed SBU.S. Preventive Services Task Force. Folic acid supplementation for the prevention of neural tube defects: an update of the evidence for the U.S. Preventive Services Task Force. Ann Intern Med. 2009 May 5;150(9):632-9.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...